Stiri

Scandalul gunoiului din sectorul 2 – tariful ilegal propus de Supercom este susținut de Radu Mihaiu

Primarul Radu Mihaiu se laudă că negociază tariful de salubrizare cu Supercom încă de la începutul anului dar se pare că acesta a căzut, într-un final, voluntar sau nu, în plasa întinsă fără perdea și în văzul tuturor de către societatea de salubrizare.

Deși “negociază “ de la începutul anului, Radu Mihaiu nu a vrut sa vadă o ilegalitate evidentă în tariful propus de Supercom, care sare în ochi chiar și unei persoane cu studii medii: aplicarea cotei de profit de 7% la o taxă impusă de fondul de mediu, respectiv contribuția pe economia circulară. Astfel, aproape un euro pe tona de deșeuri colectată de Supercom ajunge ilegal în buzunarul adânc al societății de salubrizare, în detrimentul cetățenilor sectorului 2.

Vehemența cu care primarul a susținut votarea tarifului și demersurile disperate ale acestuia pentru a promova un tarif ilegal, nu face decât sa transmită senzația de alianță și complicitate cu societatea de salubrizare, în realizarea unui profit ilegal. Dacă facem un calcul simplu, la 200 000 t pe an colectate de Supercom din sectorul 2, rezultă aproape 200.000 euro pe an încasați ilegal, fără nici cel mai mic efort, doar din pix, prin aplicarea cotei de profit la o taxă impusă de statul român prin aplicarea unei directive europene privind economia circulară. Dacă acest tarif rămâne valabil, reacția autorităților de mediu din comunitatea europeană și reacțiile autorităților din România vor fi dure și nu vor întârzia să apară, așa cum este normal într-un stat de drept și când vorbim de banii publici și cei ai comunităților locale.

Astfel, conflictul dintre pesediști și cei de la USR Plus se amplifică și în zona primăriilor de sector, ajungându-se la scandal în ședința de consiliu local de la Primăria Sectorului 2 al Bucureștiului, din seara zilei de 26 august 2021.

Primarul USR Plus, Radu Mihaiu este acuzat de consilieri în legătură cu noul tarif de salubrizare propus de Supercom dar și din cauza faptului că li s-a impus votarea unui tarif care include o cotă de profit provenit dintr-o taxă, respectiv din contribuția pentru economia circulară, ceea ce este total ilegal, ba mai mult, reprezintă un furt din banii publici, așa cum afirmă unii consilieri care au votat împotriva acestui tarif.

Tot din discuțiile purtate de consilieri în timpul ședinței, se pare că reprezentanții PNL nu au vrut să voteze acest tarif ilegal dar în ultimul moment au fost “convinși” de noua președintă a PNL Sector 2, doamna Monica Anisie, care le-a cerut în mod ferm să voteze acest tarif. Se știe că doamna Monica Anisie speculează orice situație pentru a face un venit cât de mic iar această oportunitate, cu votarea unui tarif ilegal, i-a venit ca o mănușă.

Supercom, operatorul serviciului de salubrizare din Sectorul 2, percepe în mod nelegal un procent de profit aplicat asupra Contribuției pe Economia Circulară (CEC).  Fiind vorba despre o taxă obligatorie, datorată Fondului pentru Mediu, CEC nu poate fi luată în calcul la stabilirea profitului, având un regim juridic similar celorlalte taxe și impozite datorate bugetului de stat și nu poate include un profit pentru operatorul serviciului de salubrizare.

Analistul și expertul de mediu David Alexandrescu afirmă că “din analiza celor două fișe de fundamentare, <Fișa de fundamentare a tarifului pentru activitatea de colectare separată, transport și depozitare a deșeurilor reziduale>, și <Fișa de fundamentare a tarifului pentru activitatea de colectare separată, transport și depozitare a deșeurilor în amestec – depuse necorespunzator> reiese că Supercom a inclus un profit de 2% în tariful pentru activitatea de colectare separată, transport și depozitare a deșeurilor reziduale, respectiv un profit de 7% în tariful pentru activitatea de colectare separată, transport și depozitare a deșeurilor în amestec – depuse necorespunzător.

Așadar, în condițiile în care vorbim de o taxă datorată Fondului pentru Mediu și nu o sursă de profit, procentele de profit de 2% respectiv 7%, incluse în tariful de salubrizare aprobate sunt nelegale. Implicit, hotărârea adoptată în aceste conditii este ea însăși nelegală, impunând în sarcina consumatorilor casnici obligația de a suporta un profit nelegal al operatorului de salubrizare.

Astfel, pentru tariful T1, Supercom percepe un profit  (aplicat la contribuția pentru economia circulară) de 130.374 lei, în timp ce pentru tariful  T3 Supercom percepe un profit  de 577.992 lei.”

O altă problemă care a încins spiritele este problema subvenționării materialelor reciclabile de către Primăria Sectorului 2 către Supercom cu sume care depășesc 25 de milioane de lei pe an, în condițiile în care Supercom încasează prețuri considerabile pe plastic, carton, aluminiu, pe care le vinde direct fabricilor specializate și încasează sumele corespunzătoare.

Unul dintre consilierii liberali de la sectorul 2 a scos o listă cu valoarea de piață a materialelor reciclabile vândute de Supercom iar cifrele sunt absolut uimitoare: PET balotat – 3.000 lei/tona, aluminiu – 4.300 lei/tona.

Așadar, costurile sunt acoperite din veniturile realizate din vânzarea  materialelor reciclabile rezultate și din plățile făcute de organizațiile care implementează obligațiile privind răspunderea extinsă (OIREP), prețul mediu actual fiind undeva la 750 lei/tona”- mai afirmă expertul și analistul de mediu David Alexandrescu.

În aceste condiții, se pune întrebarea de ce era nevoie de o subvenție de peste 25 de milioane pe an care să vină din partea Primăriei Sectorului 2 pentru Supercom în condițiile în care vânzarea materialelor reciclabile acoperă toate costurile și generează un profit consistent.

Conflictul a degenerat și în zona consilierilor PNL și chiar a celor de la USR Plus în momentul în care primarul a cerut acestora să voteze tariful de salubrizate, vot prin care se sprijină deturnarea banilor publici ai Primăriei Sectorului 2 dar și a cetățenilor în favoarea Supercom. Cum consilierii care au înțeles că acest vot ar duce la responsabilitatea lor personală în fața legii pentru aceste încălcări iar nu la responsabilitatea primarului care a “omis“ să le explice acest pericol, au reacționat în grup și au început să facă discuții pe tema componentelor tarifului de salubrizare.

Cu toate acestea, hotărârea de consiliu privind tariful ilegal propus de Supercom a fost votată de un număr de 14 consilieri. “Succesul” acestui vot nu se datoreză nici pe departe primarului Radu Mihaiu ci în exclusivitate șefei organizației PNL Sector 2, Monica Anisie, care a schimbat soarta votului cu câteva ore înainte de ședința consiliului local din 26 august 2021.

Primarul Radu Mihaiu a încearcat doar manipularea consilierilor în obținerea hotărârilor de consiliu, ascunzând informații esențiale față de aceștia. Folosirea consilierilor locali pentru a vota pentru un tarif de salubrizare prin intermediul căruia se deturnează banii publici ai Primăriei Sectorului 2 prin subvenții ilegale dar și prin aplicarea cotei de profit la o taxă instituită de Statul Român, duce la responsabilitatea penală și civilă personală a consilierilor în fața legii iar nu a primarului Radu Mihaiu care ascunde această tentativă în spatele acțiunilor făcute în “interesul populației din sectorul 2 și a grijii permanente pe care o poartă zi și noapte față de fiecare cetățean al sectorului“.

Descoperirea manipulărilor premeditate și fabricate în laboratoarele primăriei au dus la votarea unui tarif de salubrizare care are componente evidente de deturnare a banului public, implică expunerea la o responsabilitate penală a consilierilor, diminuând considerabil încrederea tuturor în executivul Primăriei Sectorului 2, în Secretarul General al acestei primării care a dat girul legalității acestui tarif cât și în primarul Radu Mihaiu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *