Social

Nereguli majore constatate în urma incendiului de la Constanța. Timpii intervenției au fost consemnați parțial sau greșit, pompierii nu au utilizat mijloacele de comunicații. Sancțiuni

18 Februarie 2021, 22:34 (actualizat 18 Februarie 2021, 23:14) |

Incendiul de la Constanța – primele concluzii IGSU

Trei ofițeri din conducerea ISU Constanța vor fi cercetați disciplinar conform legii privind privind statutul cadrelor militare. Doi dintre ei aveau atribuții directe în menținerea în stare de operativitate a tehnicii din dotare. “Cel de-al treilea ofițer a manifestat superficialitate în asigurarea pregătirii de specialitate a personalului operativ din subordine la un nivel adecvat îndeplinirii misiunilor din competență și nu a dispus măsuri pentru corectarea disfuncționalităților nici la locul intervenției, unde a fost prezent”, arată IGSU.

Patru subofițeri vor fi sancționați disciplinar pentru nerespectarea normelor privind echiparea la locul intervenției și coordonarea acțiunilor.

De asemenea, vor fi sancționați și cei cu atribuții de gestionare a apelurilor de urgență și de coordonare a resurselor – personal din dispeceratul ISU Constanța și din cadrul Detașamentului de Pompieri Palas-Constanța.

Comisia de anchetă IGSU a descoperit la două zile după tragedie că timpii de alertare și de ajungere a echipajelor de urgență au fost consemnați parțial ori eronat și că nu au fost utilizate mijloacele de comunicații avute la dispoziție.

“Astfel, privind momentul alertării forțelor de intervenție reiese că apelul de urgență a fost efectuat la Centrul 112 la ora 09:14:56 de către un locatar al imobilului în care se manifesta incendiul, fiind transferat, după colectarea primelor date, la ora 09:15:51, către agenția Pompieri (dispeceratul ISU Constanța).

Coroborând cele două momente orare cu imaginile înregistrate de sistemele de supraveghere video din Detașamentul de Pompieri „Sublocotenent Fripis Marius-Daniel”, rezultă că momentul alertării este 09:16:24, forțele de intervenție începând deplasarea la ora 09:20:14, cu un minut mai mult față de intervalul maxim stabilit prin legislația subsecventă”, subliniază IGSU.

Autospeciala de salvare de la înălțime a Detașamentului de Pompieri “Sublocotenent Fripis Marius-Daniel” era defectă, astfel că a fost alocată o autospecială de la Detașamentul de Pompieri Constanța-Palas.

“Momentul alertării acestei resurse, deși, potrivit procedurilor operaționale aplicabile, ar fi trebuit să fie foarte apropiat de momentul alertării primelor forțe, nu a fost realizat decât la ora 09:27:43, la circa 11 minute după alertarea autospecialelor din cadrul Detașamentului de Pompieri ‘Sublocotenent Fripis Marius-Daniel’. Totuși, în fluxul operațional de raportare al ISU Constanța către Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, ora alertării autospecialei de intervenție și salvare de la înălțime a fost consemnată în mod incorect ca fiind 09:15”, arată comisia de anchetă IGSU.

Datele înregistrate pe tableta ambulanței SMURD arată că primele resurse alertate au ajuns la locul intervenției la ora 09:23, în timp ce membrii echipajului au declarat că au ajuns cu două minute mai devreme.

“Prima autospecială de stingere cu apă și spumă a ajuns la locul incendiului, conform celor susținute de membrii echipajului, la ora 09:23, iar pe timpul echipării personalului cu mijloacele de protecție individuală și al efectuării recunoașterii la locul evenimentului, persoana aflată la etajul 6, în spațiul incendiat, se desprinde de balustrada balconului și cade în gol.

Totodată, din imaginile video analizate de comisia de verificare și din susținerile personalului Detașamentului de Pompieri Constanța-Palas, reiese că autospeciala de intervenție și salvare de la înălțime a fost alertată la ora 09:27:43, părăsește incinta subunității la ora 09:30:35 și ajunge la locul intervenției la ora 09:41, la aproximativ 16 minute după ce victima a căzut în gol. Facem mențiunea că în raportarea ISU Constanța către dispeceratul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență este consemnată nereal ca moment a alertării autospecialei de intervenție și salvare de la înălțime ora 09:15, iar ora sosirii la locul incendiului este 09:27. În realitate, autospeciala a început deplasarea din subunitate la ora 09:30:35″, se arată în raportul IGSU.

“Pe lângă disfuncționalitățile expuse, Comisia de verificare a mai constatat încălcarea unor norme procedurale privind echiparea personalului la locul intervenției, superficialitate în îndeplinirea atribuțiilor în domeniul logistic prin neasigurarea menținerii în stare de operativitate a tehnicii de intervenție din dotare, respectiv nereguli identificate în asigurarea pregătirii de specialitate a personalului operativ”, se mai subliniază în raport.

Potrivit IGSU, perna pneumatică de salvare este un mijloc tehnic utilizat în mod cu totul excepțional. Saltul și aterizarea pe pernă presupun “adoptarea unei poziții specifice, fără de care riscul producerii unor fracturi de coloană sau a altor leziuni grave este major”.

De vineri, din ordinul şefului IGSU, în toate unităţile operative subordonate se vor efectua reinstruirea personalului privind aplicarea procedurilor operaţionale de intervenţie pe tipuri de risc şi verificarea stării tehnice şi de întreţinere a mijloacelor de intervenţie.

Sursa: TVR1

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *